23.Herriot P. An introduction to the psychology of language. — London, Methuen, 1970.

24.Lenneberg E. N. The Biological Foundations of Language. — N.Y., Nilly, 1967.

25.Leontiev A. A. Social and Natural in Semiotics// Biological and Social Factors in Psycholinguistics. — London: Logos Press, 1971.

26.McNeill D. Developmental Psycholinguistics//The Genesis of Language: a psycholinguistic approach. — Cambridge. Mass. The MIT Press, 1966.

27.Miller G. A., Galanter E., Pribram K. P. Plans and the structure of behavior. — N.Y., Holt, 1960.

28.Miller G. A. Some psychological studies of grammar// Amer. Psych. — 1962. — V. 17.

29.Miller G. A. and Isard S. Some perceptual consequences of linguistic rules// Journ. verb. leam. verb, behav. — 1963. — V. 2.

30.Miller G. A. and Ojemann McKean K. A chronometric study of some relations between sentences// Quarterly Journal of Experimental Psychology. — 1964. — V. 16.

31.Morton J. A. Functional model for memory// Models of Human Memory. — N.Y.: Academic Press, 1970.

32.Morton J. What could possibly be innate?// Biological and Social Factors in Psycholinguistics. — London: Logos Press, 1971.

33.Norman D. A. Memory and Decisions// XVIII International Congress of Psychology, Symposium 22. — Moscow, 1966.

34.Rommetveit R. Words, meanings and messages. — N.Y.-Lon-don, Academic Press, 1968.

35.Spreen C.; Borkowski I. C., Beaton A. L. Auditory word recognition as a function of meaning, abstractness and phonetic structure// Journ. of verb, learn, verb, behav. — 1957. — V. 6.

 36.Tannenbaum P. H. and Williams F. W. Generation of Active and Passive Sentences as a Function or Object Focus// Journ. verb, leam. verb, behav. — 1968. —V. 7.

37.Wallon H. L’evolution psychologique de l’enfant. — Paris, 1957.

1.3. Знак и деятельность

Цель настоящей статьи — дать анализ категории значения не в системе той или иной конкретной науки (и тем более не под углом зрения одной частной научной проблемы), а в более общей системе, применимой при комплексном подходе к языку, речи, речевой деятельности. Необходимость такого комплексного подхода все более заметна и в теоретическом плане, и при постановке и решении прикладных задач. Внешним выражением этой необходимости является рождение таких пограничных научных дис-

стр 33

стр 19|оглавление|стр 20|стр 21|стр 22|стр 23|стр 24|стр 25|стр 26|стр 27|стр 28|стр 29|стр 30|стр 31|стр 32|стр 33|стр 34